סיוד וצביעה של הקירות הפנימים בכל מבנה הינה פעולה חשובה ובעיקר אסתטית- אך בל נשכח שגם את הגג יש לצבוע לפחות אחת לשנה, כשהמטרה חיונית לא פחות. למעט הפן האסתטי של גג שעבר הלבנה (שלרוב אין לכך באמת חשיבות), יש משמעות גבוהה מבחינת תחזוקה של הגג ועמידותו לאורך זמן.

לרוב, תהליך ההלבנה יתבצע באמצעות חומרים אקריליים או באמצעות סיד. הלבנת הגג תהווה שכבה של בידוד כשהמטרה לפני הכל תהייה להתמודד עם השמש החמה בעונת הקיץ. כאמור, גג שאינו צבוע והגוון שלו שחור קולט את קרני השמש, אוגר אותן לתוכו ופולט את החום ישירות לתוך חלל הבית. פעולת הלבנת גגות גם תמנע אגירה של חום במבנה וגם תחסוך בצריכת החשמל שמיועדת למטרות קירור. כיצד מבצעים הלבנת גגות ובאיזו עונה מומלץ לעשות זאת? הכל במאמר לפניכם.

זיפות הגג בא עם פעולת הלבנת הגג

הלבנת גגות תהייה הרבה יותר חיונית כשהיא תתבצע בזמן פעולת איטום גגות שנעשה באמצעות שכבת זפת שאותה מורחים על כל שכבת הגג. בהיעדר הלבנה של גג מזופת זה מגדיל את הסיכוי שככל שעובר הזמן תיווצרנה שלוליות זפת לצד המרזבים שיכולות לגרום לסתימה ובמקביל גם להופיע בקיעים באיטום וכך למעשה להרוס את כל פעולת האיטום. על כן, בזמן שמבצעים זיפות גגות מומלץ לבצע במקביל הלבנת גגות. בנוסף, גג מזופת נדרש להלבין פעם בשנה לכל הפחות.

הזמן האידיאלי להלבנת גגות

אז מתי כדאי להלבין את הגג? את הגג מומלץ יהיה להלבין לפני הכל כשיש צורך לבודד את החום או כשרוצים להעניק שכבה של הגנה להליך פעולת איטום גגות. כדי שנוכל להימנע מגשם בזמן הפעולה או לחילופין משמש חמה ויוקדת, הזמן הטוב יותר לבצע את הפעולה הינו לפני עונת הקיץ, לקראת סוף עונת האביב, בחודשים מאי, יוני.

כיצד משפיע הסיוד על הגג?

על מנת להבין איך ישפיע למעשה הסיוד על הגג ועל כל שכבת האיטום, יש לזכור כי הסיוד או ההלבנה יכסו גוון שהוא כהה ויהפכו את הגג לבהיר, מה שימגר את קרני השמש וימנע הרס של הגג. כאמור, גג לבן מחזיר עד תשעים אחוז מקרינת השמש, זאת להבדיל מגג שחור שמחזיר רק עשרים אחוז מהקרינה. הטמפרטורה של גג לבן תעלה רק במספר מעלות בודדות בחשיפה יומית לשמש, בעוד שהגג השחור יתחמם בכמה וכמה עשרות מעלות חום.

גם פעולת ההלבנה וגם פעולת הסיוד תהוונה שכבה שמגנה על הגג. הגוון הלבן יקלוט את הקרניים של השמש ויפעל כמעין מחזיר אור. הקרינה תוחזר לאטמוספירה ולא תיקלט בגג. מדובר באפקט כפול – זה גם מגן על האיטום וגם מסייע על שמירה של טמפרטורה נמוכה בחללים של המבנה, כשהחלל הפנימי יהיה הרבה יותר נעים וקריר, לרבות בעונת הקיץ.

סיד וחומרי הלבנה מתקדמים

מזה שנים שנהוג לבצע הלבנת של גג על ידי סיד מכאן המונח – "סיוד גגות". בשנים האחרונות אפשר למצוא חומרי הלבנה חדשניים שהם עמידים מהסיד כגון צבעים אקריליים, כשהיתרון שלהם הינו כושר עמידות גבוה יותר מול מי הגשמים ולכן פעולת ההלבנה תתארך יותר.

יחד עם זאת, יש לשים לב גם לכמות החומר, שימוש בכמות שהיא מועטה לא תניב את התוצאות הרצויות, יש להקפיד על הלבנה בכמות הרצויה וזאת כאמור ידע לעשות איש מקצוע מנוסה ומיומן.